چرا حالم بد است؟


 





 
آيا تاکنون در موقعيتي قرار گرفته‌ايد که بدون هيچ دليل خاصي، آزرده خاطر باشيد؟ يا ناگهان احساس غم کنيد بدون آنکه علتش را بدانيد؟ فکر مي‌کنيد چه مسايلي در بروز اين حالت موثر است؟
يکي از عوامل موثر در بروز چنين حالتي، رويارويي با تغييرات و فشارهاي مستمر است. رفتن به مدرسه يا دانشگاه جديد و دوري از دوستان قديمي مي‌تواند موجب افزايش تحريک‌پذيري و زودرنجي شما شود. آرزوي رسيدن به شغل يا رتبه بهتر نيز مي‌تواند در آزردگي خاطر شما موثر باشد.
شرايط زندگي شما در خلق و خوي شما موثر است. براي مثال، نوجوانان با مسايل هويت و اعتماد به نفس دست به گريبانند. در اين سن پذيرفته شدن از سوي سايرين بسيار مهم است. علاوه بر اين نوجوانان ممکن است براي اولين بار احساس دوري از والدين و خانواده‌شان را تجربه کنند. حتما شما هم در دوران نوجواني مايل بوديد که اختيارتان دست خودتان باشد و خودتان تصميم‌گيري کنيد اما به اين خاطر متحمل فشارهاي زيادي شده‌ايد و در مواردي ضربه خورده‌ايد. در کنار سردرگمي‌ها و درگيري‌هايي که تجربه کرده‌ايد، در مواردي نيز لذت‌ها و تجارب مثبتي داشته‌ايد.
علاوه بر شرايط زندگي، مسايل و شرايط زيستي شما نيز در خلق و خويتان موثر است. براي مثال، تغييرات هورموني دوران بلوغ علاوه بر تاثير بر خصوصيات فيزيکي افراد، بر خلق و خوي آنها موثر است. آشنايي با اين عوامل، در کنترل خلق و خوي تحريک‌پذير شما موثر است. احساس بي‌قراري و تحريک‌پذيري بالا مي‌تواند نشانه افسردگي باشد. بنابراين ممکن است احساس خستگي و نااميدي نيز در شما ايجاد شود. بسياري از مردم فکر مي‌کنند که افسردگي تنها به معناي احساس غم و اندوه است اما افسردگي مي‌تواند با علايمي مانند دمدمي مزاج بودن و بدخلقي، بي‌تابي و بي‌حوصلگي و خشم نيز ظاهر شود.
وقتي که افسردگي مانع لذت بردن شما از زندگي يا تعامل شما با ديگران شود، بايد از طريق مشورت با روان‌شناس يا مراجعه به پزشک براي مقابله با آن اقدام کنيد. براي کنترل آسان‌تر آزردگي خاطر و تحريک‌پذيري خويش مي‌توانيد توصيه‌هاي زير را به کار بريد:
• باور کنيد که شما تنها نيستيد: اگر چه همه دچار ميزان مشابهي از تحريک‌پذيري و آزردگي‌خاطر نيستند اما اين مشکل در بسياري از افراد ديده مي‌شود.
• نفستان را حبس کنيد: يا تا 10 بشماريد يا کار ديگري انجام دهيد که اجازه دهد براي دقايقي آرام شويد به ويژه اگر احساس خشم يا آزردگي مي‌کنيد، سعي کنيد به وضعيتي که در آن قرار گرفته‌ايد، نگاه عاقلانه‌اي داشته باشيد.
• با افراد مورد اطمينان، صحبت کنيد.
• ورزش کنيد.
• به اندازه کافي بخوابيد.
• در فعاليت‌هاي خلاق مشارکت کنيد.
• گاهي گريه به شما کمک مي‌کند تا سبک‌تر شويد.
منبع:http://www.salamat.com